• Design społecznie zaangażowany
  • Design społecznie zaangażowany
  • Design społecznie zaangażowany
  • Design społecznie zaangażowany
  • Design społecznie zaangażowany
  • Design społecznie zaangażowany
  • Design społecznie zaangażowany
  • Design społecznie zaangażowany
  • Design społecznie zaangażowany

Design społecznie zaangażowany

Nowa jakość w światowym wzornictwie

Na zakończonych niedawno targach ISaloni w Mediolanie, jednej z największych imprez designu na świecie, można było przekonać się, że wzrasta zainteresowanie designem zaangażowanym społecznie. W tego rodzaju projekty angażują się znane firmy i projektanci by wymienić takie nazwiska jak Michele De Lucchi, czy Karim Rashid.

Tegoroczny Mediolan pokazał, że zainteresowanie designem społecznie zaangażowanym wzrasta. Jedną z ciekawszych imprez towarzyszących targom była wystawa „Beczki”. Projekt o tym samym tytule jest realizowany w San Patrignano, największym w Europie centrum leczenia narkomanii. W ośrodku tym działają prężnie różne warsztaty i zakłady produkcyjne, zatrudniające osoby wychodzące z nałogu, m.in. winnica z tłocznią win. Produkcja wina to nie tylko wielka przyjemność, lecz także wiedza i ciężka praca, pozwalająca wychodzącym z nałogu ludziom wrócić do społeczeństwa. Wino dojrzewa w dębowych beczkach, które są użytkowane średnio trzy sezony. Ośrodek jako kolejną formę aktywnej pomocy ludziom uzależnionym rozpoczął projekt „Beczki” – czyli produkcję przedmiotów z drewna recyklingowanego pozyskiwanego właśnie z wycofanych z użycia beczek. Projekt wparty został przez 31 znanych projektantów i architektów, przez stowarzyszenia winiarzy i meblarzy oraz przez firmę braci Riva. Produkty wykonywane są przez blisko 120 osób w warsztatach stolarskich w ośrodku w San Patrignano oraz w Rimini, Botticella i Trento. Wszystkie dochody ze sprzedaży przedmiotów wykonanych ze starych beczek wspierają działalność ośrodka.

Podobną ideę choć na razie na mniejszą skalę, realizuje polska marka WellDone, którą również można było spotkać na targach w Mediolanie. Dzięki wsparciu renomowanej firmy meblarskiej Paged Meble, która zaprosiła WellDone na swoje stoisko, odwiedzający targi mieli okazję zapoznać się z tą młodą designerską marką.

WellDone to efekt pionierskiego w Polsce projektu wprowadzającego design do strategii działania przedsiębiorstwa społecznego. Produkty WellDone, to wykonane z naturalnych materiałów, proste, dowcipne, inteligentne i użyteczne przedmioty, doskonałe na prezenty. Zaprojektowane zostały przez młodych projektantów, a wytwarzane są przez osoby powracające na rynek pracy, wspierane przez Fundację Rozwoju Przedsiębiorczości Społecznej „Być Razem” z siedzibą w Cieszynie. Nabywca produktu marki WellDone otrzymuje przedmiot dobrze zaprojektowany dobrej jakości, za dobrą cenę, a przy okazji, kupując go, robi coś dobrego dla innych. To przykład designu społecznie odpowiedzialnego, który przyczynia się nie tylko do powstawania kolejnych przedmiotów, ale także do rozwiązywania istotnych problemów społecznych.

WellDone stawia na młodych projektantów, którzy dzięki wzajemnej współpracy będą mogli wdrożyć swoje projekty. W Mediolanie miały swoją premierę 3 nowe produkty – taca do nakrywania stołów Modulo, oraz stojaki na wino Gravity i Winezer. Ich projektanci to Jan Buczek, Klaudyna Natalia Krysiak, Paweł Kowalski i Dana Yichye Shwachman.

Więcej informacji o marce WellDone można znaleźć na stronie www.welldone.co (strona jest połączona ze sklepem internetowym) i na profilu Facebook marki.

Informacje o ośrodku San Patrignano i ich projekcie dostępne są na stronie www.sanpatrignano.org.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.